تبلیغات برای دبو و لغو کنسرت آنها

چندی پیش اخباری مبنی بر اجرای کنسرت گروه پاپ أمریکایی- اندونزیایی دبو در تهران  خوندم 

برای نخستین بار، یک گروه موسیقی آمریکایی که البته تمام اعضای آن مسلمانند، به تهران آمده و با زبان فارسی به اجرا برای مردم ایران خواهند پرداخت…خواننده اصلی این گروه مرد است اما همنوایان زن نیز با آنان همراهی می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار «تابناک»، گروه موسیقی اسلامی «دبو» متشکل از برخی اتباع مسلمان آمریکاست که از ۹ سال پیش به اندونزی مهاجرت کرده و اجرای موسیقی را با آلات مختلف موسیقی از قبیل درام، طبل، عود و سنتور و خوانندگی به سبک‌های گوناگون تجربه کرده و توسعه داده‌اند.
گویا این گروه از وزارت ارشاد نیز مجوز دریافت کرده و قرار است همزمان با بعثت پیامبر اکرم(ص) در تالار بزرگ کشور چند شبی به اجرای برنامه بپردازد.خواننده اصلی این گروه مرد است اما همنوایان زن نیز با آنان همراهی می‌کنند.
تاریخچه شکل‌گیری گروه موسیقی اسلامی «دبو»
سرآغاز پیشرفت این گروه در حین تدریس در یکی از دانشگاه‌های اندونزی در «ماکاسار» رقم خورد. آنها به عنوان بازآفرینی و ایجاد انگیزه بیشتر با دانشجویان همنوا می‌شدند و شور و هیجان بیشتری به درس‌های روزمره دانشجویان می‌بخشیدند.
از آن پس گروه به طور جدی شروع به مطالعه و نوشتن ترانه، آموزش و تمرین با آلات موسیقی مختلف کردند. مصطفی (سرپرست گروه) در سن بیست سالگی تبدیل به یکی از آهنگسازان، هماهنگ‌کننده و تک‌خوان اصلی گروه شد. در همین ایام بود که گروه ۲۴ نفره «دبو» متولد شد.
«دبو» به معنی «غبار» به زبان اندونزیایی و مالایی است و مبنای این نامگذاری آن است که انسان را از واقعیت و ریشه حقیق خود که از غبار و خاک شکل گرفته، گریزی نیست

گروه «دبو» در آوریل سال ۲۰۰۱ با دعوت ساکنان ناحیه جاکارتای بزرگ، شروع به اجرای کارهای خود کرد. دو سال بعد، در آوریل سال ۲۰۰۳ پس از اجراهای بی‌شمار آهنگ‌های متنوع و اجراهای بسیار تلویزیونی (از جمله حضور در دو جشنواره اهدای جوایز تلویزیونی که به آهنگ‌های گروه دبو اختصاص یافت) نخستین آلبوم گروه در اندونزی منتشر شد. این آلبوم که شامل ده قطعه آهنگ به زبان‌های اندونزیایی و عربی بود، تحت عنوان مابوک سینتا (مخمور عشق) منتشر شد.
متعاقبا «مابوک سینتا» در نوامبر سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده و مالزی منتشر شد. نمایش تلویزیونی ویدئو کلیپ آهنگ «سینتا ساجا» (فقط عشق) و پخش رادیویی این آهنگ، کمک بزرگی به گروه  کمک کرد و این آلبوم توجه عمومی را در اندونزی و مالزی به خود جلب نمود.
این گروه آهنگ‌هایش را به زبان‌های بسیاری اجرا می‌کند تا به مخاطب جهانی دست پیدا کند و پیام جهانی اسلام را به همه برساند.
«دبو» همچون دمیدن هوای تازه در عرصه موسیقی جهانی‌ است. پیام ماندگار آنها درباره عشق و صلح حرف تازه‌ای نیست، اما برای «دبو» حکم رایحه روح افزای اسلام را دارد. ظرف چهار سال گذشته آنها با برگزاری کنسرت‌های بسیار به همراه اجراهای بی‌شمار تلویزیونی در سراسر اندونزی و کشورهای دیگر از جمله مالزی و ترکیه روز به روز شناخته‌شده‌تر شده‌اند. در طول این مدت آنها دو آلبوم که بیشتر آهنگ‌های آن به زبان اندونزیایی است و بعضی از آهنگ‌هایشان نیز به زبان عربی و انگلیسی بوده منتشر کرده‌اند. سبک کارهای گروه «دبو» و تم موسیقایی آثارشان غنی و رنگارنگ از بن‌مایه‌های شرقی و غربی، سنتی و مدرن با کمی وام گیری از آهنگ‌های سبک جاز و لاتین است.
در یکی از آهنگ‌ها صدای سنتور ایرانی به همراه چنگ ایرلندی و ضربه‌هایی به سبک ترکی روی تار و گیتار بیس الکترونیک را می‌توان شنید، در حالی که در آهنگ‌ دیگر صدای ریتم سنگین طبل‌های عربی (درام به سبک عربی) به همراه عود سنتی عرب به گوش می‌رسد.
علاوه بر زبان‌های یادشده، آنها ترانه‌هایشان را به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فارسی، ترکی، اسپانیولی و چینی می‌خوانند. آنها چندین آلبوم در دست ضبط دارند، که یکی از این آلبوم‌ها که به زبان انگلیسی است تا آخر امسال به بازار خواهد آمد.

.دیروز اتفاقی بعد از دیدن فیلم متوجه شدم که شبکه سه برنامه ای گذاشته و با آب وتاب داره با این گروه مصاحبه میکنه . و مترجم اوردن. خوب از یک طرف کنجکاوی باعث شد بیشتر برنامه رو ببینم از یک طرف یاد حرفهای دیروز مثلا کارشناسان وزارت محترم ارشاد افتادم.که پرونده شما در الویت نیست.درست میگن بعد از ۴ سال پرونده ما هنوز در الویت نیست .حتما الان دارن به پرونده های ۱۰ سال پیش رسیدگی میکنن. جالبه تو این مملکت نیست یکی بگه چه خبره. از ما خواستند مدارک حراست و سو پیشینه و سوابق رو آپدیت کنم.ولی فرصت رسیدگی نیست. 

لازمه بگم مجری برنامه با اشتیاق تمام از این گروه تعریف میکرد . صحنه های کنسرتهای اجرا شده گروه از مانیتور پخش میشد. وتبلیغ میکردند که حتما این کنسرت رو که قراره در سالن وزارت کشور اجرا شده ببینید. و لی گویا مجوز کنسرت ساعتی قبل از اجرا لغو شده و کلی مردم رو گرفتار کردند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد